Cassochrome, een gespecialiseerde drukkerij
onze belangrijkste troeven:
duurzaamheid en kwaliteit

Group 73

Bij ons voelen grafisch ontwerpers zich thuis,  gezien wij reeds meer als een halve eeuw kennis hebben van zowel papier, als lithografie en druktechnieken. 
Wij werken met de allernieuwste HUV-LED 6 kleuren pers in het allerfijnste kristalraster. 
Dit resulteert in de  mooiste en hoogst kwalitatieve reproducties voor kunst- , design, fashion, architectuur-boeken.

Of het nu gaat om papieradvies, lithografie, kleuradvies, druktechnieken of bindtechnieken. Hier kunt u terecht met al uw vragen en is er begeleiding vanaf het ontwerp tot aan het eindproduct! Hier krijgt het de optimale aandacht, die het verdient!

Met een beetje meer aandacht en liefde voor het vak, wordt alles mooier!

H-UV LED PRINTING

Hoog reactieve H-UV Led druk is traditionele offset-druk met de nieuwste innovatieve droogtechniek, gebruikmakend van de slimme en intelligente Komori Led stralers in combinatie met de allernieuwste hoog gevoelige drukinkt van Sakata Japan. 

Hoog kwalitatief drukwerk met een uitmuntende betrouwbaarheid  produceren met slechts één of meerdere Led stralers geeft u de mogelijkheid om drukwerk op een unieke, ecologische en economisch performante manier te realiseren.

H-UVLed is dé druktechniek die een ruimer en beter color management toelaat en dit zonder de landurige insijpeling van inkt in de drukdragers (aldus ook de mogelijkheid tot het bedrukken van synthetische dragers)

INNOVATIE
Cassochrome’s specialiteit H-UV Led mogelijkheden:
Komori Lithrone GL640 – 72×102
6 kleur + vaste en verwisselbare droogunits

die naar believen kunnen ingezet worden: 
— Full colour + 2 PMS
— Full colour + overprintvarnish (spot) + 1 PMS
— 6 PMS 

Wij bedrukken alle papiergrammages van 50 grs tot 750 grs met een maximale dikte van 1mm, zelfs de synthetische dragers zoals PET behoren tot onze mogelijkheden.

Ook wit als spot kleur en full colour bedrukking over wit op gekleurd papier is een van de vele mogeljkheden. 

Dankzij de investering van 2 verplaatsbare droger in combinatie et de einddroger, worden tal van toepassingen mogelijk.

De plaats van de droger kan gekozen worden afhankelijk van het effect dat men went de beogen.  De extra tussendroger stelt in staat om op andere dragers te drukken zoals wit op textiel, linnen, pvc etc. 

In het algemeen is H-UV Led een technologie die zowel de kleur als de slijtvastheid van onze drukresultaten verbetert. 

AFWERKING

Normale afwerkingstechnieken doen we in-huis zoals snijden, vouwen, biegen, verpakken enz .We 

Het echte boekbindwerk laten we aan de echte specialisten in het domein aangezien dit een vak is op zich. 

We werken met gespecialiseerde boekbinderijen in België, Nederland, Duitsland en Zwitserland.

Elke boekbinderij heeft zijn specialiteit en we kiezen steeds de beste binder voor het specifieke boek naargelang de afwerkingsterchniek, formaat en oplage. 

Hierbij enkel technieken voor SOFTCOVER boeken:

— Genaaid hotmelt (standaard bindwijze voor boeken)
— Genaaid koudlijm
— Garenloos hotmelt (standaard bindwijze voor magazines)
— Garenloos PUR
— Genaaid Otabind
— Genaaid Otastar
— Genaaid Swiss binding: met of zonder linnen bandje (standaard = linnen bandje over de rug)
— Garenloss PUR Japans
— Genaaid met open rug (met of zonder omslag) 

HARDCOVER mogelijkheden zijn:

— Standaard Hardcover
— Integraalband
— Flexibele hardcover 
— Halfband cover = halflinnen over de rug

Opties voor hardcover :

— Grijsbord van 1.2 mm tot 3.5 mm (2.5 mm is standaard)
— Rechte rug / ronde rug
— Linnen cover / gelamineerde cover
— Kapitaalbandjes
— Leeslintjes
— Schutbladen

De vergaarde katernen worden aan elkaar genaaid. (standaard met wit garen) 
Vervolgens wordt het genaaide boekblok door middel van hotmelt gelijmd in het omslag. 

+

  • Lange levensduur 
  • Bij flappen gelijk of iets overstekend aan de afsnee, kan dat bij een genaaid boek in 1 bindgang worden gemaakt. Hierdoor wordt de kwaliteit verbeterd. 

  • De hotmelt is gevoelig voor de oplosmiddelen die aanwezig zijn in de inkt, de lijm kan dan gaan ‘verzepen’. Vooral bij ongestreken papiersoorten blijven er veel oplosmiddelen in het papier zitten. 
  • Minder flexibel met meerdere papiersoorten, uitslaanders en bijzondere vouwslagen. 

RUGBELIJMING
hotmelt

RUDIKTE
Van 2 tot 60 mm

ZIJBELIJMING
Hotmelt tot ca. 5 mm

LOOPRICHTING
Evenwijdig aan de rug

PAPIERSOORT BINNENWERK
Van 60 tot 250 grs

De vergaarde katernen worden aan elkaar genaaid. (standaard met wit garen) 
Vervolgens wordt het genaaide boekblok door middel van hotmelt gelijmd in het omslag. 

+

  • Lange levensduur 
  • Bij flappen gelijk of iets overstekend aan de afsnee, kan dat bij een genaaid boek in 1 bindgang worden gemaakt. Hierdoor wordt de kwaliteit verbeterd. 

  • De hotmelt is gevoelig voor de oplosmiddelen die aanwezig zijn in de inkt, de lijm kan dan gaan ‘verzepen’. Vooral bij ongestreken papiersoorten blijven er veel oplosmiddelen in het papier zitten. 
  • Minder flexibel met meerdere papiersoorten, uitslaanders en bijzondere vouwslagen. 

RUGBELIJMING
hotmelt

RUDIKTE
Van 2 tot 60 mm

ZIJBELIJMING
Hotmelt tot ca. 5 mm

LOOPRICHTING
Evenwijdig aan de rug

PAPIERSOORT BINNENWERK
Van 60 tot 250 grs

De vergaarde katernen voor het boek worden gefreesd, de losse bladen die dan ontstaan worden door middel van hotmelt gelijmd in het omslag.

+

  • Goedkope bindmethode

  • Slechte vlakliggendheid
  • Wanneer je de rug van het omslag buigt, breekt de lijm waardoor de lijm zijn werk niet meer doet.
  • Wanneer hotmelt warmer wordt dan 60 graden, dan wordt de hotmelt weer zacht, met als resultaat dat het boek uit elkaar kan vallen.
  • Wanneer hotmelt kouder wordt dan + 8 graden kan de hotmelt, bij gebruik, breken met als resultaat dat het boek uit elkaar kan vallen. 
  • De hotmelt is gevoelig voor de oplosmiddelen die aanwezig zijn in de inkt, de lijm kan dan gaan ‘verzepen’. Vooral bij ongestreken papiersoorten blijven er veel oplosmiddelen in het papier zitten. 

RUGBELIJMING
hotmelt

RUDIKTE
Van 2 tot 60 mm

ZIJBELIJMING
Hotmelt tot ca. 5 mm

LOOPRICHTING
Evenwijdig aan de rug

PAPIERSOORT BINNENWERK
Van 60 tot 100 grs
(voor het garenloos brocheren van zwaardere papiersoorten is garenloos PUR beter)

The gathered sections of the book are milled; the single pages brought about by this are glued in the cover by means of PUR, PUR is the strongest glue there is. Unlike hotmelt, PUR cannot be melted again. By adding a substance (catalyst) to the hotmelt, it will become PUR after it hardens.

+

  • With PUR-glue heavier paper kinds, different paper kinds together, calco, laminated paper, etc. can be glued together.
  • PUR-glue is insensitive to temperature and solvents.
  • Long life span.

  • The time needed for the PUR to harden can vary from 4 hours up to 3 days, depending on the humidity and the RV of the paper. PUR-glue needs moist for the hardening process.
  • About 5% more expensive than paperbound in perfect bind hotmelt.
  • Moderate lay-flat.

SPINE GLUING
PUR

SPINE THICKNESS
From 2 to 60 mm

SIDE GLUING
Hotmelt till about 5 mm

GRAIN DIRECTION
Parallel to the spine

PAPER KIND BOOK BLOCK
From 60 to 300 gm²

The gathered sections of the book are milled; the single pages brought about by this are glued in the cover by means of cold glue.

+

  •  The spine is more bendable than perfect bind hotmelt and perfect bind PUR.

  • The inside of the cover also has to be an uncoated paper kind.
  • The spine of the cover bends when the book is used and results in unappealing wrinkles in the spine.
  • The sensitivity for temperature of cold glue is less than that of hotmelt, but when used at a temperature less than five degrees ‘cold crack’ will occur. Until about one hundred degrees Celcius, there is no problem.
  • About 20% more expensive than paperbound in perfect bind hotmelt.
  • The time for cold glue to dry is about 24 hours.

SPINE GLUING
COLD GLUE

SPINE THICKNESS
From 2 to 60 mm

SIDE GLUING
Hotmelt till about 5 mm

GRAIN DIRECTION
Parallel to the spine

PAPER KIND BOOK BLOCK
Uncoated paper

Japanese folded 4 page sections are folded on the front (front side), this fold remains intact, and the front is not cut. Japenese paperbound books are always perfect bind. The gathered sections of the book are milled at the open spine side and are glued in the cover by means of PUR-glue. PUR-glue is the strongest glue there is. Unlike hotmelt, PUR-glue cannot be melted again after it hardens. By adding a substance (catalyst) to the hotmelt it has become, after hardening, PUR and because of this it glues excellently.

+

  •  With PUR-glue heavier paper types, different paper types together, calco, laminated paper, etc. can be glued together.
  •  PUR-glue is insensitive to temperature and solvents. For the required specifications see perfect bind cold glue.
  • Long life span.

  • The time needed for the PUR to harden can vary from 4 hours up to 3 days, depending on the humidity and the RV of the paper. PUR-glue needs moist for the hardening process.
  • Moderate lay-flat. For a better lay-open, cold glue spine gluing is a solution. ( For the required specifications see perfect bind cold glue.)
  • More expensive than normal paperbound in perfect bind PUR.

SPINE GLUING
PUR

SPINE THICKNESS
From 2 to 60 mm

SIDE GLUING
Hotmelt till about 5 mm

GRAIN DIRECTION
Parallel to the spine

PAPER KIND BOOK BLOCK
From 60 to 300 gm²

De vergaarde katernen worden aan elkaar genaaid. (standaard met wit garen) 
Vervolgens wordt het genaaide boekblok door middel van koudlijm gelijmd in het omslag. 

+

  • Lange levensduur 
  • De rug is beter buigzaam als genaaid hotmelt

  • Minder flexibel met meerdere papiersoorten, uitslaanders en bijzondere vouwslagen. 
  • Flappen gelijk aan de afsnee zijn niet mogelijk
  • De oneffenheden van het naaigaren en de katernen kunnen zichtbaar en/of voelbaar zijn op de rug.
  • Ca. 20% duurder dan genaaid hotmelt.

RUGBELIJMING
koudlijm

RUDIKTE
Van 2 tot 60 mm

ZIJBELIJMING
Hotmelt tot ca. 5 mm

LOOPRICHTING
Evenwijdig aan de rug

PAPIERSOORT BINNENWERK
Van 60 tot 250 grs ongestreken

OPMERKING PAPIERSOORT OMSLAG
Binnenzijde ongestreken

KUNSTENAARS

Simon Fujiwara
Dara Birnbaum
Isabel Nolan
Sean Scully
Richard Hamilton
Koen Van Den Broek
Tsuruko Yamazaki
Falke Pisano
Chis Evans
Phillippe Samyn &
Partners
Ante Timmerman
Andrea Branzi
Rinus Van De Velde
Stefaan Dheedene
Stuart Cumberland
Jorge Macchi
Diego Bianchi
Zhou Chunya
Jonathan Lasker
Peter Halley
Benjamin Moravec
Virgine Bailly
Peter Rogiers
Mitja Tusek
Douglas Huebler
Mikael Falke
Laure Henno
Matias Duville

Gilbert Fastenaekens
Alain Bornain
Yves Lecomte
Yves Velter
Steve Canaday
Eric Freeman
Helmut Stallaerts
Koenraad
Dedobbeleer
Rose Wylie
Jan Fabre
Candida Höfer
Thomas Raat
Wim Delvoye
Steve Canaday
Louise Bourgeois
Johan Creten
Carel Balth
Jonathan Lasker
Andres Serrano
David Lachapelle
Tayo Heuser
Alain Bornain
Saint Clair Cemin
Alessandro
Twombly
Pat Harris
Joëlle Tuerlinckx
Paul Pouvreau

Keith Mayerson
Werner Mannaers
Geert Goiris
Andy Warhol
Pieter Vermeersch
Els Vanden Meersch
Coreymccorkle
Willy De Sauter
Philip Taaffe
Ricardo Brey
Maarten Vanden
Abeele
Julião Sarmento
Jack Pierson
Koen Theys
Artur Barrio
Jorisghekiere
Lorenzo Mattotti
Karina Bisch
Karin Hanssen
Eric Freeman
Walter Swennen
Giuseppe Gabellone
Peter Rogiers
Adam Fuss
David Greene
Philippe Vandenberg
Adam Chodzko
John Maclean

Koen Van Den Broek
Simon Henwood
Ron Nagle
Michael Landy
Leo Copers
Martin Wallaert
Paul Van Hoeydonck
Luc Peire
Marcel Broodthaers
Alfred Ost
Mira
Jean Dubuffet
Magritte
Tony Cragg
Jasper Johns
Botero
Berlinde De
Bruyckere
Max Ernst
Art & Language
Jean Michel
Basquiat
Guiseppe Penone
James Hyde
Benjamin Verdonck
Roni Horn
Ross Bleckner
Martine Bedin
Sante D’orazio

Karolien
Vanderstappen
Anne-Mie Van
Kerckhoven
Beuys
Sarah Tritz
Gabriel Muschel
Red Caballo
Houseago
Matt Stokes
Dennis Tyfus
Matthieu Ronsse
Sergey Bratkov
Rinus Van De Velde
Dara Birnbaum
Richard Tuttle
Jorge Macchi
Andrea Branzi
Rip Hopkins
Giuseppe Penone
Richard Hamilton
Ante Timmermans
Lina Selander
Thomas Bogaert
Gideon Kiefer
Pino Pascali

DUURZAAM

DUURZAAMHEID is onze prioriteit

1.De H-UV LED technologiue de meest duurzame technologie op de markt
        – Vernis is overbodig
                De drukvellen zijn onmiddelijk droog want niet alleen milieuvriendelijk is maar je behoud ook de structuur van het papier zonder het te verdoezelen door vernis
        – Droogpoeder is overbodig,
                dit is niet alleen milieuonvriendelijk maar ook nefast voor de gezondheid en gad het drukvel een korrelig gevoel
        – Minder verbruik van papier
                inschietvellen zijn herleid tot max 100 vel waar dat vroeger min 500 vel was, per boek bespaar je al snel 8.000 vel papier
        – Geen geurhinder meer
                de inkten reageren minder met het papier door de instant droging
        – Geen warmte-uitstoot
                In vergelijking met Infrarood droging
        – Minder energie verbruik
                LED lampen zorgen voor minder verbruik, 100 à 120 WAtt ipv normale droging met 150 kWatt

2. Extra duurzame maatregelen
        – Zonnepanelen
                Electriciteit wordt opgewekt door zonnepanelen op het platte dak en wat eventueel nog moet worden aangekocht is groene stroom.
        – Water verbruik veel minder
                Er wordt gebruik gemaakt van gezuiverd regenwater dat bovendien in een gesloten circuit zit, dus geen afvalwater lozing
        – Papier wordt gerecycleerd
                bij bepaalde druktechnieken kan dat niet vb UV druk en alle papier en karton wordt gescheiden opgehaald
        – Geen Ozon uitstoot        
                bij UV druk heb je dit wel en is heel nefast voor het milieu en de gezondheid van de medewerkers
        – nieuwe REACH wetgeving van 2019 in Europa        
                alle inkten, platen en andere materialen zijn helemaal volgens deze verstrengde wetgeving wat betreft ecologie
        – FSC papier – duurzaam bosbeheer
                alle papier die we in Europa aankopen is FSC dit wil zeggen dat voor elke boom die gebruikt wordt 2 nieuwe snelgroeiende bomen heraangeplant worden

ARTLIBRO

Sedert september 2019 is Cassochrome de samenwerking aangegaan met Trudy Dorrepaal

De samenwerking is werkelijk fantastisch want we delen de liefde voor het vak en waar we voor gaan is :

– Boeken maken van de allerbeste kwaliteit zowel in druk als in afwerking

– Persoonlijke aanpak bij het maken van een boek

– Advies op maat wat betreft papierkeuze, afwerking en budget

– Opvolging van het proces van A tot Z

Contacteer gerust Trudy Dorrepaal voor een persoonlijk gesprek : trudy@artlibro.nl

www.artlibro.nl

CONTACT

ADRES

Oude Kassei 28–30
B–8791 Waregem
(Beveren-Leie)
Belgium

Tel +32 (0)56 73 83 93
Fax +32 (0)56 73 83 83

info@csc.be

LOCATIE

We zijn gesitueerd in het noorden van België, vlakbij de grens met Frankrijk. We zijn slechts 20 minuten rijden van Lille (Frankrijk), dat verbindingen heeft met Londen via de Eurostar (station Lille Europe, reis 90 minuten) en Parijs via de TGV (station Lille Flandres, reis 1 uur). We zijn ook iets minder dan een uur rijden van Brussel.

LEVEREN VAN MATERIAAL

We zetten alles in het werk om onze klanten van hoogwaardig drukwerk te voorzien. We hebben echter uw hulp nodig bij het verstrekken van correcte, niet-gelaagde bestanden om ons in staat te stellen dit te doen.

Lees hier voor meer informatie over Hoe u uw bestanden aanlevert.

Neem bij vragen contact op met ons prepress-team via info@csc.be

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.